Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. červen 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. červen 2010

Odrazy od měsíčního robota Lunochod

Uznání: Lavochkin Association

Možná, že to vypadá jako nějaký mimozemský robot, ale toto zařízení bylo vytvořeno zde na Zemi, vypuštěno v roce 1970 na Měsíc a nyní odráží vědecky zajímavé laserové paprsky. Sovětská kosmická sonda Luna 17 přistála jako první dálkové řízený robot na Měsíci 17. listopadu 1970. Lunochod 1 vážil necelých 2000 liber (756 kg) a byl navržen pracovat 90 dní, dálkově řízený pětičlenným týmem nedaleko Moskvy v SSSR. Projíždění Lunochodu 1 měsíčním Mořem dešťů (Mare Imbrium) po dobu 11 měsíců je jedním z největších úspěchů sovětského programu lunárního výzkumu. Práce Lunochodu byla oficiálně ukončena v roce 1971. Letos ovšem měsíční družice NASA Lunar Reconnaissance Orbiter objevila polohu vozítka. A se známou polohou odrážeč tohoto starého robota úspěšně odrazil laserové pulzy. Odrážení laserových pulzů od tohoto a dalších laserových reflektorů může poskytnout údaje o vzdálenosti k Měsíci na jeho oběžné dráze s milimetrovými odchylkami a může tak pomoci ověřit složení Měsíce a prověřovat gravitační teorie.

Štítky: Měsíc, Laser, Lunokhod