Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. červen 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. červen 2010

Kometa McNaught viditelná i neozbrojeným okem

Uznání a copyright: Jose Francisco Hernandez (Altamira Observartory)

Nová kometa se zjasňuje a očekává se, že se tento měsíc stane viditelná pouhým okem. Kometa C/2009 R1 (McNaught) má již impozantní ohon a nyní je vidět triedrem. Snímek nahoře včera pořídila observatoř Altamira na Kanárských ostrovech, kometa má asi 5 stupňů a na pozadí stop vzdálených hvězd ukazuje impozantní zelenou komu a dlouhý iontový ohon. I když předvídat jasnost komet je notoricky obtížné, tak podle současných odhadů by se měla kometa McNaught stát viditelnou pro pozorovatele na severní polokouli koncem června před východem a počátkem července po západu slunce. Tento ledovec na oběžné dráze kolem Slunce objevil minulý rok Robert McNaught, příští týden projde kolem Země a bude pokračovat v tání a o odvrhávání svých trosek při přiblížení ke Slunci až do počátku července. Po dosažení asi poloviční vzdálenosti Země-Slunce od Slunce by měla kometa rychle slábnout, jelikož se bude vzdalovat z vnitřní Sluneční soustavy.

Štítky: Kometa, Comet mcnaught, 2009 R1

21. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 20. 5. do 26. 5. 2019. Měsíc po úplňku úbývá k poslední čtvrti. Mars je vidět večer, míjí hvězdokupu M35. V druhé polovině noci je nejlépe pozorovatelný Jupiter a nad ránem Saturn. Slunce ukazovalo skvrny i pěkné protuberance. Mise Starlink 1 společnosti SpaceX zatím čeká na start. Čína má za sebou další úspěšný start. Sonda LRO vyfotografovala na Měsíci místo dopadu sondy Beresheet. Očekáváme také indický a čínský start. Před 185 lety se narodil John Tebbutt, objevitel Velké komety 1861.

Nov Mesiaca  a konjunkcia s Marsom plus El- Nath Beta Taur

Pekný západ Mesiaca sa dial tak rýchlo že som nestihal. Kazil sa mi teleobjektív a tak som robil iba s menším ohniskom. Som rád , že to i tak pekne vyšlo. Až neskôr cez Stellarium som zistil že je tam Mars a El-Nath, Beta Taur, ktoré sa rozsvietili ako prvé. Potom už prišli mraky a bolo po veľkolepom - pre mňa -divadle.