Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. červen 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. červen 2010

Kometa McNaught viditelná i neozbrojeným okem

Uznání a copyright: Jose Francisco Hernandez (Altamira Observartory)

Nová kometa se zjasňuje a očekává se, že se tento měsíc stane viditelná pouhým okem. Kometa C/2009 R1 (McNaught) má již impozantní ohon a nyní je vidět triedrem. Snímek nahoře včera pořídila observatoř Altamira na Kanárských ostrovech, kometa má asi 5 stupňů a na pozadí stop vzdálených hvězd ukazuje impozantní zelenou komu a dlouhý iontový ohon. I když předvídat jasnost komet je notoricky obtížné, tak podle současných odhadů by se měla kometa McNaught stát viditelnou pro pozorovatele na severní polokouli koncem června před východem a počátkem července po západu slunce. Tento ledovec na oběžné dráze kolem Slunce objevil minulý rok Robert McNaught, příští týden projde kolem Země a bude pokračovat v tání a o odvrhávání svých trosek při přiblížení ke Slunci až do počátku července. Po dosažení asi poloviční vzdálenosti Země-Slunce od Slunce by měla kometa rychle slábnout, jelikož se bude vzdalovat z vnitřní Sluneční soustavy.

Štítky: Kometa, Comet mcnaught, 2009 R1

29. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 15. 7. do 21. 7. 2019. Měsíc bude v úplňku a nastane jeho částečné zatmění. Během noci je vidět Jupiter a Saturn, k nimž se přidává i Neptun a nad ránem Uran. Aktivita Slunce je velmi nízká. Indie letí k Měsíci, koncem týdne čekáme dva starty k ISS. Hayabusa 2 provedla druhý odběr vzorků z planetky Ryugu. Raketa Proton-M vynesla dalekohled Spektr-RG, raketa Vega selhala. Před 50 lety přistáli lidé na Měsíci a před 25 lety dopadaly první kusy komety na Jupiter.

Titul Česká astrofotografie měsíce za červen 2019 obdržel snímek „Nočné svietiace oblaky“, jehož autorem je Jakub Zahuranec   Noční svítící oblaka, nebo „nočné svietiace oblaky“, v rodné řeči autora snímku Jakuba Zahurance ze Slovenska, jsou krásným úkazem. Chtělo by se říci