Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. srpen 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. srpen 2010

Díra ve Slunci

Uznání: NASA / Goddard / SDO AIA Team

Tento zlověstný, temný útvar, který se rozlézá po tváři Slunce, je koronální díra, oblast s nízkou hustotou, která se zvedá nad povrch a kde se sluneční magnetické pole volně otevírá do meziplanetárního prostoru. Koronální díry se už od 1960-tých let rozsáhle studují z vesmíru v ultrafialovém a rentgenovém světle a jsou známy jako zdroje slunečního větru o vysokých rychlostech, atomů a elektronů, které plynou ven podél otevřených magnetických siločar. V obdobích nízké aktivity koronální díry typicky pokrývají oblasti kolem slunečních pólů. Ale tato rozsáhlá koronální díra dominovala severní polokouli Slunce počátkem tohoto týdne, kde ji v extrémním ultrafialovém světle zachytily kamery na palubě sluneční observatoře SDO (Solar Dynamics Observatory). Sluneční vítr, který proudil z této koronální díry vyvolal na planetě Zemi polární záře.

Štítky: Slunce, Sluneční vítr, Polární záře, Coronal hole, Sdo

3. vesmírný týden 2020

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 13. 1. do 19. 1. 2020. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer září jasná planeta Venuše, vidět lze i Neptun a Uran. Ráno je vidět Mars. Merkur a Saturn jsou úhlově blízko Slunci. Kometu C/2017 T2 můžeme opět pozorovat na večerní obloze. Na úspěchy raket Falcon 9 a CZ-3B by v tomto týdnu určitě chtělo navázat několik dalších. Uběhlo 15 let od přistání pouzdra Huygens na Titanu.

Snímek komety C/2017 T2 (PANSTARRS)

Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Nacházela se téměř v zenitu v souhvězdí Persea. Atmosférické podmínky byly podprůměrné.