Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. srpen 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. srpen 2010

Díra ve Slunci

Uznání: NASA / Goddard / SDO AIA Team

Tento zlověstný, temný útvar, který se rozlézá po tváři Slunce, je koronální díra, oblast s nízkou hustotou, která se zvedá nad povrch a kde se sluneční magnetické pole volně otevírá do meziplanetárního prostoru. Koronální díry se už od 1960-tých let rozsáhle studují z vesmíru v ultrafialovém a rentgenovém světle a jsou známy jako zdroje slunečního větru o vysokých rychlostech, atomů a elektronů, které plynou ven podél otevřených magnetických siločar. V obdobích nízké aktivity koronální díry typicky pokrývají oblasti kolem slunečních pólů. Ale tato rozsáhlá koronální díra dominovala severní polokouli Slunce počátkem tohoto týdne, kde ji v extrémním ultrafialovém světle zachytily kamery na palubě sluneční observatoře SDO (Solar Dynamics Observatory). Sluneční vítr, který proudil z této koronální díry vyvolal na planetě Zemi polární záře.

Štítky: Slunce, Sluneční vítr, Polární záře, Coronal hole, Sdo

13. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 25. 3. do 31. 3. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti a ve dvou těsných konjunkcích s ranními planetami. Večer je vidět Mars poblíž Plejád. Ráno je vidět Jupiter a Saturn. Slunce překvapilo velkou skupinou skvrn v opravdu aktivní oblasti. Planetka Bennu vyvrhuje kamení. Start evropské rakety Vega byl úspěšný. Firma OneSpace chystá první start své rakety. Očekáváme výstup dvou žen do volného kosmu. V noci na neděli se změní čas o hodinu vpřed na letní.