Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. září 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. září 2010

Zvláštní spirála u LL Pegasi

Uznání: ESA, Hubble, R. Sahai (JPL), NASA

Jak vznikla ta podivná spirální struktura vlevo? Nikdo pořádně neví, ale nejspíš se vztahuje ke hvězdě v binární soustavě, která vstupuje do fáze planetární mlhoviny, kdy odhazuje vnější vrstvy atmosféry. Tato obrovská spirála měří asi třetinu světelného roku, má čtyři až pět závitů a vykazuje bezprecedentní pravidelnost. Vzhledem k expanzní rychlosti plynu ve spirále se musí nová vrstva objevit každých 800 let, což se velmi blíží oběžné době obou hvězd kolem sebe. Tato soustava hvězd je známa jako LL Pegasi nebo též AFGL 3068. Ta neobvyklá struktura byla katalogizována jako IRAS 23166+1655. Snímek nahoře v blízkém infračerveném světle pořídil Hubblův kosmický dalekohled. Proč tato spirála září je též záhadou, s největší pravděpodobností je nasvícena světlem odráženým od okolních hvězd.

Štítky: Spirální, Planetární mlhovina, LL Pegasi