Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  26. září 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 26. září 2010

Arp 188 a slapový ocas Pulce

Uznání: H. Ford (JHU), M. Clampin (STScI), G. Hartig (STScI), G. Illingworth (UCO/Lick), ACS Science Team, ESA, NASA

Proč má tato galaxie tak dlouhý ohon? Tento krásný pohled kamerou ACS (Advanced Camera for Surveys), z Hubblova kosmického dalekohledu tvoří vzdálené galaxie pozadí pro roztrženou spirální galaxii Arp 188, neboli galaxii Pulec. Tento kosmický pulec je zhruba 420 miliónů světelných let daleko v severním souhvězdí Drak (Draco). Jeho pro oči přitažlivý ohon je dlouhý 280 tisíc světelných let a obsahuje hmotné, jasné modré hvězdokupy. Jednou z možností je, že mnohem kompaktnější vetřelecká galaxie překřížila cestu galaxii Arp 188, na tomto pohledu zleva doprava, a jejich gravitační přitažlivostí byla odmrštěna za Pulce. Při tomto těsném přiblížení, slapové síly vyvedly ze spirální galaxie hvězdy, plyn a prach za vzniku nádherného ohonu. Odhaduje se, že vetřelecká galaxie samotná se nachází asi 300 tisíc světelných let za Pulcem a lze ji vidět přes spirální ramena v popředí vlevo dole. Pokud se budeme držet pozemského příměru, tak jak bude galaxie Pulec stárnout, tak nejspíše ztratí svůj ocas a hvězdokupy z ocasu vytvoří menší satelitní galaxie kolem té velké spirální galaxie.

Štítky: Spirální galaxie, Arp 188, Tadpole galaxy