Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  27. září 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 27. září 2010

Tančící polární záře Saturnu

Uznání: VIMS Team, JPL, ESA, NASA

Co pohání polární záře na Saturnu? Při hledání odpovědi vědci prošli stovky infračervených snímků Saturnu z kosmické sondy Cassini, pořízené pro jiné účely, aby našli dostatek snímků polárních září, aby mohli korelovat změny a udělat filmy. Jakmile byly filmy hotové, tak některé z nich jasně ukazují, že Saturnovy polární záře se mohou měnit nejenom s úhlem Slunce, ale také jak se planeta otáčí. Zdá se, že některé změny polárních září souvisí s vlnami v Saturnově magnetosféře, které nejspíše způsobují Saturnovy měsíce. Na snímku nahoře ve falešných barvách pořízeném v roce 2007 je vidět Saturn ve třech pásmech infračerveného světla. Prstence odrážejí poměrně modré sluneční světlo, zatímco planeta samotná svítí v poměrně nízkoenergetické červené. Pás jižní polární záře ve viditelném světle je zelený. Podrobná prohlídka ještě více Saturnových snímků může vést k ještě lepšímu pochopení polárních září na Saturnu i na Zemi.

Štítky: Saturn, Cassini, Auroras