Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  27. listopad 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 27. listopad 2010

Hvězdné proudy v NGC 4216

Uznání a copyright: Ken Crawford (Rancho Del Sol Obs.), Collaboration: David Martinez-Delgado (MPIA, IAC), et al.

Spirální galaxie NGC 4216 viděná z boku měří skoro 100 000 světelných let, je asi 40 miliónů světelných let daleko a má zhruba velikost naší Mléčné dráhy. NGC 4216 se nachází v husté Kupě galaxií v Panně a je ve středu tohoto hloubkového teleskopického portrétu a po stranách má další členy kupy v Panně NGC 4206 (vpravo) a NGC 4222. Podobně jako jiné spirální galaxie, včetně Mléčné dráhy, i NGC 4216 narostla kanibalizací menších satelitních galaxií. Tento pohled ji dokonce zachytil při činu se stále zřetelnými satelitními galaxiemi, jejichž slabé hvězdné proudy sahají tisíce světelných let do hala NGC 4216. Tento snímek byl pořízen jako součást přehlídky při hledání hvězdných proudů v blízkých spirálních galaxiích a snímek byl zachycen malým dalekohledem a kamerou schopnou přesvědčivě zachytit slabé rozsáhlé struktury. Máte potíže ty hvězdné proudy uvidět? Položte na snímek kurzor a uvidíte kompozitní negativní pohled. Proudy by měly proti bílému pozadí snadněji vystoupit jako tmavé pruhy.

Štítky: Spirální galaxie, Galaxy merger, Satellite galaxy, Star stream, Ngc4216, Mouse over