Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. prosinec 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. prosinec 2010

M33: Galaxie v Trojúhelníku

Uznání a copyright: Manfred Konrad

Tuto velkolepou, zepředu viděnou spirální galaxii M33 hostí malé severní souhvězdí Trojúhelník (Triangulum). Mezi její jména patří i galaxie Větrník nebo je to prostě Galaxie v Trojúhelníku. M33 měří přes 50 000 světelných let a je třetí největší galaxií v Místní skupině po Galaxii v Andromedě (M31) a naší vlastní Mléčné dráze. M33 je od Mléčné dráhy 3 milióny světelných let daleko, považuje se za satelit Galaxie v Andromedě a astronomové v obou těchto galaxiích mají nejspíš nádherný pohled na tu druhou. Tento ostrý, podrobný snímek při pohledu z planety Země krásně ukazuje modré hvězdokupy v M33 a růžové hvězdotvorné oblasti, které protkávají volně navinutá spirální ramena. Třeba proděravělá NGC 604 je nejjasnější hvězdotvornou oblastí a zde je vidět na poloze 4 hodiny od středu galaxie. Podobně jako u M31, populace dobře měřitelných proměnných hvězd v M33 pomohla učinit z této blízké spirální galaxie kosmický metr pro ustavení měřítek vzdáleností ve Vesmíru.

Štítky: M31, Spirální galaxie, Místní skupina, M33, Ngc604