Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. prosinec 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. prosinec 2010

Meteor na pouštní obloze

Uznání a copyright: Wally Pacholka (AstroPics.com, TWAN)

Každoroční meteorický roj Geminid vzniká při průletu Země prašnými troskami z tajemného asteroidu 3200 Phaethon a měl by být nejlepším rojem tohoto roku. Maximum Geminid je předpovězeno na noc 13./14. prosince, ale Geminidy můžete začít pozorovat už tento víkend. Nejlepší podívaná je po půlnoci pod tmavou, bezměsíčnou oblohou, když je radiant roje v souhvězdí Blíženců (Gemini) vysoko nad obzorem, což je situace výhodná pro pozorovatele na severní polokouli. Na tomto obrázku Geminid z roku 2009 je vidět jasný zelenavý záblesk meteoru oblohou nad pouští Mojave nedaleko města Barstow v Kalifornii v USA. V pozadí lze rozeznat jasné hvězdy severního asterismu známého jako Velký vůz, který průlet meteoru rámuje.

Štítky: Meteor, Meteorický roj, Big dipper, Geminids, Mojave desert