Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. leden 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. leden 2011

Kvadrantidy nad Qumis

Uznání a copyright: Babak Tafreshi (TWAN)

Meteorický roj Kvadrantid je každoroční událostí pro pozemské pozorovatele na severní obloze. Obvykle vrcholí v studených ranních hodinách 4. ledna. Roj se jmenuje podle svého radiantu ve starobylém, astronomicky zastaralém souhvězdí Zední kvadrant. Radiant se nachází blízko hranic moderních souhvězdí Herkules, Pastýř a Drak. Na této dlouhé časové expozici jsou dvě kvadrantidy, které protínají stopy hvězd vycházejících souhvězdí Panny a Havrana, ovšem nejjasnější stopu zanechává Saturn. Vpravo nahoře od středu jsou skoro rovnoběžně jeden jasný a jeden slabý průlet meteoru. V popředí je vidět stará cisterna nad pohřbeným městem Qumis. Qumis (v řecké historii Hecatompylos) je známo jako město mnoha bran a bylo založeno ve starověké Persii před 2300 lety.

Štítky: Souhvězdí, Stopy hvězd, Meteor, Quadrantid meteor shower, Quadrans muralis, Qumis

29. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 15. 7. do 21. 7. 2019. Měsíc bude v úplňku a nastane jeho částečné zatmění. Během noci je vidět Jupiter a Saturn, k nimž se přidává i Neptun a nad ránem Uran. Aktivita Slunce je velmi nízká. Indie letí k Měsíci, koncem týdne čekáme dva starty k ISS. Hayabusa 2 provedla druhý odběr vzorků z planetky Ryugu. Raketa Proton-M vynesla dalekohled Spektr-RG, raketa Vega selhala. Před 50 lety přistáli lidé na Měsíci a před 25 lety dopadaly první kusy komety na Jupiter.

Titul Česká astrofotografie měsíce za červen 2019 obdržel snímek „Nočné svietiace oblaky“, jehož autorem je Jakub Zahuranec   Noční svítící oblaka, nebo „nočné svietiace oblaky“, v rodné řeči autora snímku Jakuba Zahurance ze Slovenska, jsou krásným úkazem. Chtělo by se říci

Pohyb tieňa Zeme a Mesiaca voči hviezdnemu pozadiu

Pohyb tieňa Zeme a Mesiaca počas zatmenia pozorovateľný v priebehu 90 minút. Modrá hviezda vpravo dolu je 53 Sgr.