Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. leden 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. leden 2011

Kvadrantidy nad Qumis

Uznání a copyright: Babak Tafreshi (TWAN)

Meteorický roj Kvadrantid je každoroční událostí pro pozemské pozorovatele na severní obloze. Obvykle vrcholí v studených ranních hodinách 4. ledna. Roj se jmenuje podle svého radiantu ve starobylém, astronomicky zastaralém souhvězdí Zední kvadrant. Radiant se nachází blízko hranic moderních souhvězdí Herkules, Pastýř a Drak. Na této dlouhé časové expozici jsou dvě kvadrantidy, které protínají stopy hvězd vycházejících souhvězdí Panny a Havrana, ovšem nejjasnější stopu zanechává Saturn. Vpravo nahoře od středu jsou skoro rovnoběžně jeden jasný a jeden slabý průlet meteoru. V popředí je vidět stará cisterna nad pohřbeným městem Qumis. Qumis (v řecké historii Hecatompylos) je známo jako město mnoha bran a bylo založeno ve starověké Persii před 2300 lety.

Štítky: Souhvězdí, Stopy hvězd, Meteor, Quadrantid meteor shower, Quadrans muralis, Qumis