Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  26. únor 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 26. únor 2011

Obálky galaxií v Rybách

Uznání a copyright: Stephen Leshin

V tomto koutku nebe plném barev je zvláštní systém galaxií katalogizovaný jako Arp 227 a nachází se ve vzdálenosti asi 100 miliónů světelných let. Arp 227 si plave v souhvězdí Ryb a skládá se ze dvou galaxií, té výrazné, podivuhodné galaxie NGC 474 s obálkou vlevo a její modré sousedky se spirálními rameny NGC 470. Ty slabé, široké oblouky, nebo obálky NGC 474 mohly vzniknout gravitačním přiblížení se sousední NGC 470. Alternativně mohly tyto obálky vzniknout sloučením s menší galaxií vytvořením jevu analogického soustředným vlnám na hladině rybníka. Pozorohudné je, že ta velká galaxie NGC 467 na tomto hloubkovém snímku vpravo je také obklopená slabými obálkami, což je důkazem další interakce systému galaxií. V zorném poli jsou rozesety galaxie pozadí a také hvězdy popředí s paprsky. Tyto hvězdy se nachází uvnitř naší Mléčné dráhy. Zorné pole má asi 25 obloukových minut, neboli asi 1/2 stupně na obloze.

Štítky: Interacting galaxy, Arp 227, Ngc474, Ngc470, Ngc 467, Shell galaxy