Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. únor 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. únor 2011

NGC 4449: Malá galaxie podrobně

Uznání: Data - Hubble Legacy Archive, ESA, NASA; Processing - Robert Gendler

Zdá se, že velké spirální galaxie často sežnou všechnu slávu. Jejich mladé modré hvězdokupy a růžové hvězdotvorné oblasti v zavinutých spirálních ramenech jisto jistě přitáhnou pozornost. Ale v malých, nepravidelných galaxiích, jako je třeba 12 miliónů světelných let vzdálená NGC 4449, také vznikají hvězdy. Tento malý vesmírný ostrov měří něco pod 20 000 světelných let a co do velikosti se podobá a je často srovnáván se satelitní galaxií naší Mléčné dráhy, s Velkým Magellanovým mračnem (LMC). Tento pozoruhodný podrobný snímek z Hubblova kosmického dalekohledu tak dobře prostudované galaxie byl znovu zpracován, aby vynikla červená záře vodíku. Záře sleduje hvězdotvorné oblasti v NGC 4449, přičemž některé jsou dokonce větší, než ty v LMC, s enormními mezihvězdnými oblouky a bublinami nafouknutými krátce žijícími hmotnými hvězdami. NGC 4449 je členem kupy galaxií v souhvězdí Honicích psů (Canes Venatici). Uvažuje se, že vznikání hvězd v NGC 4449 ovlivnila interakce s okolními galaxiemi.

Štítky: Star-formation, Hvězdokupy, Oblast H-II, Superbublina, Ngc4449, Irregular galaxy