Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. únor 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. únor 2011

NGC 1999: Jih Orionu

Uznání a copyright: Adam Block, Mt. Lemmon SkyCenter, U. Arizona

Na jihu velké hvězdotvorné oblasti známé jako Mlhovina v Orionu leží jasná modrá reflekční mlhovina NGC 1999. NGC 1999 je na okraji komplexu Orionova molekulárního mračna ve vzdálenosti asi 1 500 světelných let a osvětluje ji dovnitř zanořená proměnná hvězda V380 Orionis. Na tomto širokoúhlém kosmickém pohledu, který má přes 10 světelných let, mlhovinu poblíž středu označkuje na stranu položené temné písmeno T. O tomto tmavém útvaru se kdysi soudilo, že jde o neprůhledné mračno prachu, které je vidět v siluetě proti jasné reflekční mlhovině. Ovšem nedávné infračervené snímky ukazují, že tento útvar je nejspíše díra rozfouknutá v samotné mlhovině energetickými mladými hvězdami. Tato oblast přímo oplývá energetickými mladými hvězdami, které vytvářejí výtrysky a výtoky produkující zářivé rázové vlny. Takové útvary se katalogizují jako Herbig-Harovy (HH) objekty po astronomech George Herbigovi a Guillermo Harovi a na tomto pohledu, na kterém jsou pod NGC 1999 HH1 a HH2, jsou vidět červené rázové vlny. Stelární výtrysky a výtoky odtlačují okolní materál rychlostmi stovek kilometrů za sekundu.

Štítky: Star-formation, Molekulární mračno, Orion, Herbig haro, Ngc1999, Hh1, Hh2

21. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 20. 5. do 26. 5. 2019. Měsíc po úplňku úbývá k poslední čtvrti. Mars je vidět večer, míjí hvězdokupu M35. V druhé polovině noci je nejlépe pozorovatelný Jupiter a nad ránem Saturn. Slunce ukazovalo skvrny i pěkné protuberance. Mise Starlink 1 společnosti SpaceX zatím čeká na start. Čína má za sebou další úspěšný start. Sonda LRO vyfotografovala na Měsíci místo dopadu sondy Beresheet. Očekáváme také indický a čínský start. Před 185 lety se narodil John Tebbutt, objevitel Velké komety 1861.