Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. březen 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. březen 2011

Messier 106

Uznání a copyright: R Jay Gabany

Tento nebeský zázrak nedaleko Velké medvědice (Ursa Major) a obklopený hvězdami Honicích psů (Canes Venatici) objevil v roce 1781 francouzský metrický astronom Pierre Mechain. Jeho přítel a kolega Charles Messier ho později přidal do svého katalogu jako M106. Moderní hloubkové záběry ukazují, že je to vesmírný ostrov, spirální galaxie velká asi 30 tisíc světelných let ve vzdálenosti jen asi 21 miliónů světelných let za hvězdami Mléčné dráhy. Tento barevný kompozitní snímek zvýrazňuje jednak jasné centrální jádro a jednak mladé modré hvězdokupy i červené porodnice hvězd, které trasují spirální ramena této galaxie. Snímek také ukazuje pozoruhodné červené výtrysky zářícího vodíku. Kromě malé doprovodné galaxie NGC 4248 (vpravo dole) lze nalézt spoustu galaxií pozadí rozesetých po celém poli. M106 (aka NGC 4258) je nedalekým příkladem Seyfertovy třídy aktivních galaxií, které jsou vidět od rádiového po rentgenové spektrum. O aktivních galaxiích se předpokládá, že je pohání hmota, která padá do hmotné centrální černé díry.

Štítky: Spirální galaxie, Černá díra, Seyfert, Messier, M106, Mechain, Ngc4258, Ngc4248