Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. duben 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. duben 2011

Symfonie GRB 110328A

Credit: NASA, ESA, and A. Fruchter (STScI)

Když 28. března družice Země Swift detekovala ze zdroje GRB 110328A vzplanutí vysokofrekvenčního gama záření, tak náhle začala symfonie celoplanetárního pozorování. Když ten samý zdroj po 45 minutové přestávce zase vzplanul, bylo jasné, že toto není typický gama záblesk. Dvanáct hodin po prvních fanfárách astronomové pomocí 2,5 m dalekohledu NOT (Nordic Optical Telescope) zazvonili pozorováním optického protějšku. Počátkem příštího dne byla exploze zachycena v barytonově nízkých frekvencích rádiových vln parabolami radioteleskopu ELVA v USA. Později se do hry sledováním optického protějšku zapojilo mnoho optických dalekohledů, včetně 8 m dalekohledu Gemini Sever. Neobvyklý zdroj byl zaznamenán i ve vyšších rentgenových registrech observatoří Chandra a bezprostředně po celý týden následovaly sopránovější gama rejstříky. Pořízením tohoto snímku v optickém a infračerveném světle se k chóru přidal Hubblův kosmický dalekohled a potvrdil, že k záblesku došlo ve směru od galaxie s rudým posuvem 0,351. Pokud tato exploze s touto galaxií souvisí, tak nastala když byl vesmír starý asi dvě třetiny současného věku. Hodně se spekuluje, že tento neobvyklý gama záblesk přísluší hvězdě, kterou trhá superhmotná černá díra ve středu galaxie, přičemž záhadné charakteristiky této vzdálené detonace se nadále zkoumají.

Štítky: Gama vzplanutí, Multiwavelength, Swift, GRB 110328A