Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. květen 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. květen 2011

Jupiterova velká rudá skvrna z Voyageru 1

Uznání: NASA, JPL; Digital processing: Björn Jónsson (IAAA)

Ten hurikán je dvakrát větší než Země. Řádí přinejmenším tak dlouho, co mohl být spatřen dalekohledy a nevykazuje žádné známky zeslabování. Jedná se o Jupiterovu velkou rudou skvrnu, největší bouřkový systém ve Sluneční soustavě. Podobně jako většina astronomických jevů, velká rudá skvrna nebyla ani předpovězena, ani bezprostředně po objevu pochopena. Do dneška zůstávají podrobnosti o tom, proč a jak velká rudá skvrna mění svůj tvar a barvu, stále tajemstvím. Lepší pochopení počasí na Jupiteru může přispět k lepšímu porozumění počasí zde na Zemi. Snímek nahoře nedávno prošel digitálním zpracováním a původně ho v roce 1979 pořídila kosmická sonda Voyager 1 při svém průletu kolem největší planety Sluneční soustavy. Voyager 1 se nyní nachází asi 117 AU (astronomických jednotek) od Země, je nyní nejvzdálenějším lidským výtvorem ve vesmíru a očekává se, že kdykoli právě nyní opustí celou sluneční heliosféru.

Štítky: Jupiter, Velká rudá skvrna, Voyager 1