Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. květen 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. květen 2011

NGC 253 podrobně

Uznání: Hubble Legacy Archive, ESA, NASA; Processing and additional imaging - Robert Gendler

Tento prašný vesmírný ostrov je jednou z nejjasnějších spirálních galaxií na pozemské obloze. NGC 253 je vidět téměř z boku, je pouhých 13 miliónů světelných let daleko a je největším členem Kupy galaxií v Sochaři, která sousedí s naší vlastní místní skupinou galaxií. Tento podrobný pohled je mozaikou z archívních dat Hubbla. Ostré panoráma začíná vlevo u galaktického jádra, následují prachové filamenty, mezihvězdná prachová mračna a dokonce i jednotlivé hvězdy na okraji galaxie vpravo. Tento nádherný pohled zabírá skoro 50 000 světelných let. Pohled zasahuje dokonce i do spletitého interagujícího páru galaxií v pozadí zcela vpravo. NGC 253 se pro svou překotnou tvorbu hvězd označuje jako starburst galaxie, má prachové úponky, které vycházejí z galaktického disku protkaného mladými hvězdokupami a hvězdotvornými oblastmi. Galaxie NGC 253 je též známa jako silný zdroj vysokoenergetických paprsků a gama záření, nejspíše díky masivním černým dírám ve středu galaxie.

Štítky: Prach, Spirální galaxie, Překotný vznik hvězd, Ngc253, Hubble legacy

37. vesmírný týden 2021

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 13. 9. do 19. 9. 2021. Měsíc dorůstá od první čtvrti k úplňku a projde kolem Jupiteru se Saturnem. Večer je vidět také Venuše. Aktivita Slunce je nízká, ale mohli jsme konečně vidět řadu skvrn. Očekáváme velmi zajímavou soukromou misi Crew Dragonu s názvem Inspiration4. Rušno je i v okolí ISS, kde po ruské vycházce probíhá japonsko-francouzská. V týdnu mají odstartovat další várky družic pro satelitní internet – 36 OneWebů a 51 Starlinků. Po dvou startech čínských raket v minulém týdnu tu máme další i v tom následujícím. Před 70 lety zemřel významný český astronom František Nušl.

Metla čarodejnice

Ďalšia časť hmloviny Riasy.