Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  31. červenec 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 31. červenec 2011

Kov na pláních na Marsu

Uznání: Mars Exploration Rover Mission, JPL, NASA

Co našlo vozítko Opportunity na Marsu? Jedno ze dvou pozemských vozítek nalezlo při překonávání rozsáhlé pusté pláně Meridiani Planum v roce 2005 při ohledání místa se svým vlastním kovovým tepelným štítem odhozeným při sestupu v minulém roce překvapivý nález. Tím překvapivým nálezem je kámen, který je vidět vlevo dole, a který jak se ukázalo je tvořen především těžkými kovy železem a niklem. Velký kónický objekt za ním, a kus bokem vpravo, jsou součásti odhozeného tepelného štítu z Opportunity. Také jsou vidět menší trosky štítu. Vědci si nemyslí, že by "kámen u tepelného štítu" o velikosti basketbalového míče pocházel z Marsu, nejspíš se jedná o starodávný kovový meteorit. Ze zpětného pohledu, najít meteorit na rozsáhlé prázdné prašné pláni na Marsu je podobné, jako hledat pozemské meteority na rozsáhlých ledových pláních Antarktidy. Tento nález zvyšuje spekulace o všeobecném nadbytku kamenů, které na Mars spadly z vesmíru.

Štítky: Mars, Meteorit, Opportunity

Trpasličí planeta (136472) Makemake

Animace pohybu trpasličí planety (136472) Makemake. Vyznačeny jsou polohy z 18.5.2020 a 1.6.2020. Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. 18.05.2020 od 21:39 UT 60x40s. 01.06.2020 od 21:31 UT 60x40s.