Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. září 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. září 2011

M27: nekometa

Uznání a copyright: Martin Pugh

Astronom Charles Messier si při pátrání po kometách na obloze nad Francií 18. století pečlivě vedl seznam objektů, na které narazil, a které určitě nebyly kometami. Toto je číslo 27 z jeho nyní slavného seznamu nekomet. Astronomové 21. století by tento objekt identifikovali jako planetární mlhovinu, ale nejde ani o planetu, i když se v malém dalekohledu jeví okrouhlá a podobná planetě. Messier 27 (M27) je výborným příkladem plynné emisní mlhoviny, která vznikla, když slunci podobná hvězda vyčerpala ve svém jádru palivo. Mlhovina vzniká odhazováním vnějších vrstev do vesmíru, přičemž atomy excitované intenzivním, ale neviditelným ultrafialovým světlem umírající hvězdy, generují viditelnou záři. Mlhovina nese populární jméno Činka a je krásně symetrickým mezihvězdným mračnem plynu o průměru přes 2,5 světelného roku ve vzdálenosti asi 1200 světelných let v souhvězdí Lištičky (Vulpecula). Tento barevný kompozitní obraz zvýrazňuje podrobnosti v dobře prostudované centrální oblasti a slabší, zřídka zobrazované struktury ve vnějším halo mlhoviny. Obraz se skládá z širokopásmových a úzkopásmových snímků pořízených pomocí filtrů citlivých na emise síry, vodíku a kyslíku.

Štítky: Planetární mlhovina, M27, Mlhovina Činka, Charles messier