Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. září 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. září 2011

Herschelův pohled na Mléčnou dráhu

Uznání: ESA, SPIRE & PACS Consortia

Herschelův kosmický dalekohled Evropské kosmické agentury je s 3,5 m zrcadlem větší než Hubblův kosmický dalekohled a zkoumá vesmír na infračervených vlnových délkách. Dalekohled Herschel se jmenuje po v Německu narozeném britském astronomovi Fredericku Williamu Herschelovi, který před více než 200 lety objevil infračervené světlo. Kombinované Herschelovy citlivé kamery dokázaly sestavit tento nádherný pohled do souhvězdí Jižní kříž. Skvělý pohled v dalekém infačerveném světle ve falešných barvách zabírá 2 stupně a zachycuje studená prachová mračna v naší galaxii do extrémních detailů a ukazuje pozoruhodnou spleť filamentů a hvězdotvorných oblastí. Takováto pozorování mají za účel odhalovat tajemství vzniku hvězd průzkumem rozsáhlých oblastí galaktické roviny.

Štítky: Prach, Mléčná dráha, Infračervený, Herschel

37. vesmírný týden 2021

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 13. 9. do 19. 9. 2021. Měsíc dorůstá od první čtvrti k úplňku a projde kolem Jupiteru se Saturnem. Večer je vidět také Venuše. Aktivita Slunce je nízká, ale mohli jsme konečně vidět řadu skvrn. Očekáváme velmi zajímavou soukromou misi Crew Dragonu s názvem Inspiration4. Rušno je i v okolí ISS, kde po ruské vycházce probíhá japonsko-francouzská. V týdnu mají odstartovat další várky družic pro satelitní internet – 36 OneWebů a 51 Starlinků. Po dvou startech čínských raket v minulém týdnu tu máme další i v tom následujícím. Před 70 lety zemřel významný český astronom František Nušl.

Metla čarodejnice

Ďalšia časť hmloviny Riasy.