Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  31. říjen 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 31. říjen 2011

Duch z Kefeova plamene

Uznání a copyright: Adam Block, Mt. Lemmon SkyCenter, University of Arizona

Zdá se, že v královském souhvězdí Kefeus nocí plují a v tomto hvězdném poli straší zlověstné tvary. Ty tvary jsou pochopitelně mračna kosmického prachu slabě viditelná z trochu odráženého světla hvězd. Číhají asi 1200 světelných let daleko od našeho vlastního okolí planety Země na okraji komplexu molekulárních mračen Kefeův plamen. Na dvou světelných letech se prostírá duchovitá mlhovina a poměrně izolovaná Bokova globule, též známá jako vdB 141 nebo Sh2-136, blízko středu pole. Jádro temného mraku vpravo se hroutí a jedná se nejspíš o dvojhvězdu v ranném stupni vývoje. Pokud by ty strašidelné tvary mohly mluvit, tak by vám jistě popřály veselý Halloween.

Štítky: Star-formation, Prach, Molekulární mračno, Bokova globule, Halloween, Sh2-136, Cepheus flare, Vdb141