Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. listopad 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. listopad 2011

Ve Vlčí jeskyni

Uznání a copyright: Jerry Lodriguss (Catching the Light)

Tajemná modrá reflekční mlhovina, která se v katalozích nachází po názvy VdB 152 nebo Ced 201, je opravdu velice slabá. Vyskytuje se u vrcholu dlouhé tmavé mlhoviny Barnard 175 v prachovém komplexu, kterému se také říká Vlčí jeskyně. Toto kosmické zjevení je téměř 1400 světelných let daleko v severní Mléčné dráze v královském souhvězdí Kefeus. Kapsy mezihvězdného prachu u okraje velkého molekulárního mračna blokují světlo hvězd pozadí, nebo naopak rozptylují světlo vnořené jasné hvězdy a tak mlhovině propůjčují její charakteristickou modrou barvu. Ultrafialové světlo z této hvězdy se také považuje za příčinu temně červené luminiscence nebulárního prachu. I když v molekulárních mracích sice vznikají hvězdy, tak u této se zdá, že se sem dostala náhodou, jelikož její změřená prostorová rychlost se velice liší od rychlosti mračna. Tento hloubkový teleskopický snímek zabírá asi 7 světelných let.

Štítky: Prach, Tmavá mlhovina, Reflekční mlhovina, Wolf's Cave, VdB 152