Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  20. listopad 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 20. listopad 2011

W5: Pilíře hvězdného stvoření

Uznání a copyright: Lori Allen, Xavier Koenig (Harvard-Smithsonian CfA) et al., JPL-Caltech, NASA

Jak vznikají hvězdy? Studium hvězdotvorné oblasti W5 družicovým Spitzerovým kosmickým dalekohledem na dráze kolem Slunce poskytuje jasné důkazy, že hmotné hvězdy u středů prázdných dutin jsou starší, než hvězdy na okrajích. Pravděpodobným důvodem bude to, že starší hvězdy v centrech ve skutečnosti vyvolávají vznikání mladších hvězd na okraji. Indukovaný vznik hvězd nastává tehdy, když horký odtékající plyn stlačuje plyn chladnější do dostatečně hustých uzlů, aby se pak gravitačně smrštily do hvězdy. Nádherné pilíře vlevo se pomalu odpařují horkým odtékajícím plynem a poskytují další vizuální důkaz. Na vědecky vybarveném infračerveném snímku nahoře červená znamená zahřátý prach, zatímco bílá a zelená znamenají zvláště hustá mračna plynu. W5 je též známa jako IC 1848 a dohromady s IC 1805 tvoří komplexní oblast, kde vznikají hvězdy a nazývá se jako mlhoviny Srdce a Duše. Snímek nahoře zvýrazňuje část W5 velkou asi 2000 světelných let, která je bohatá na pilíře tvoření hvězd. W5 leží asi 6500 světelných let daleko v souhvězdí Kasiopeja (Cassiopeia).

Štítky: Star-formation, W5, IC 1848