Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. prosinec 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. prosinec 2011

Sh2-239: Nebeská malba

Uznání a copyright: Adam Block, Mt. Lemmon SkyCenter, University of Arizona

Tuto kouzelnou směs prachových a plynových mlhovin vytvořil kosmický štětec vznikání hvězd. Oblast je katalogizovaná jako Sh2-239 a LDN 1551 a nachází se u jižního okraje komplexu molekulárních mračen v Býku zhruba 450 světelných let daleko. Plátno se prostírá na téměř 3 světelných letech a oplývá známkami vnořených mladých stelárních objektů, které vypouští dynamické výtoky do okolního média. Ve středu pole je také kompaktní, výmluvný červený výtrysk rázového vodíku a to u místa infračerveného zdroje IRS5, který je znám jako systém protohvězd obklopený prachovými disky. Hned pod ním jsou širší, jasnější křídla HH 102, jednoho z mnoha Herbig-Haro objektů v této oblasti, mlhovinami spojenými s nově zrozenými hvězdami. Odhady ukazují, že hvězdotvorná oblast LDN 1551 obsahuje celkové množství materiálu ekvivalentní asi 50 hmotnostem Slunce.

Štítky: Star-formation, Prach, Tmavá mlhovina, Sh2-239, L1551