Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. prosinec 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. prosinec 2011

Kometa Lovejoy nad Paranalem

Uznání a copyright: Guillaume Blanchard

Kometa Lovejoy (C/2011 W3) už dříve v tomto měsíci přežila své těsné přiblížení ke Slunci a stává se jedním z divů jižní vánoční oblohy. Kometa, která olizovala Slunce, je zde vidět před východem Slunce z observatoře Paranal v Chile a její ohon se prostírá vysoko nad východním obzorem. Kometa i její více než 20 stupňový ohon se zvedají nad rovinu naší galaxie Mléčná dráha. Kometa sama předvádí dech beroucí představení na nebeské scéně plné jižních hvězd a mlhovin včetně Velkého a Malého Magellanova mračna vpravo od kopule a záře zvířetníkového světla u levého okraje snímku. Tento širokoúhlý snímek, v popředí s jednotkami Velmi velkého dalekohledu na Paranalu, byl pořízen 23. prosince. Ohony komety Lovejoy budou při vzdalování od Slunce pokračovat v růstu do délky, i když bude kometa slábnout.

Štítky: Comet lovejoy, C/2011 W3, Paranal

29. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 15. 7. do 21. 7. 2019. Měsíc bude v úplňku a nastane jeho částečné zatmění. Během noci je vidět Jupiter a Saturn, k nimž se přidává i Neptun a nad ránem Uran. Aktivita Slunce je velmi nízká. Indie letí k Měsíci, koncem týdne čekáme dva starty k ISS. Hayabusa 2 provedla druhý odběr vzorků z planetky Ryugu. Raketa Proton-M vynesla dalekohled Spektr-RG, raketa Vega selhala. Před 50 lety přistáli lidé na Měsíci a před 25 lety dopadaly první kusy komety na Jupiter.

Titul Česká astrofotografie měsíce za červen 2019 obdržel snímek „Nočné svietiace oblaky“, jehož autorem je Jakub Zahuranec   Noční svítící oblaka, nebo „nočné svietiace oblaky“, v rodné řeči autora snímku Jakuba Zahurance ze Slovenska, jsou krásným úkazem. Chtělo by se říci