Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  27. prosinec 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 27. prosinec 2011

M27: Mlhovina Činka

Uznání a copyright: Bill Snyder (Bill Snyder Photography)

První náznak, co se stane s naším Sluncem, byl náhodně objeven v roce 1764. Charles Messier tehdy připravoval seznam difuzních objektů, aby se nepletly s kometami. 27. objekt na Messierově seznamu, nyní znám jako M27 nebo mlhovina Činka, je planetární mlhovina, typ mlhoviny, kterou vytvoří naše Slunce, až se v jeho jádru zastaví jaderná fúze. M27 je jedna z nejjasnějších planetárních mlhovin na obloze a je vidět v souhvězdí Lištičky (Vulpecula) i triedrem. Světlu to z M27 k nám trvá 1000 let a nahoře je vidět v barvách emitovaných vodíkem a kyslíkem. Pochopení fyzikální podstaty a významu M27 bylo daleko za možnostmi vědy v 18. století. I dnes zůstává o bipolárních planetárních mlhovinách jako je M27 mnoho neznámého, včetně fyzikálního mechanismu, který vyvrhuje plynnou obálku s nízkou hmotností a zanechává po sobě rentgenově horkého bílého trpaslíka.

Štítky: Planetární mlhovina, M27, Mlhovina Činka