Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  26. srpen 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 26. srpen 2010

M27: nekometa

Uznání a copyright: Matthew T. Russell

Astronom Charles Messier při svém hledání komet na obloze nad Francií 18. století si pečlivě vedl seznam věcí, na které narazil a které jistě nebyly komety. Toto je číslo 27 na jeho nyní slavném seznamu nekomet. Astronomové 21. století by nyní tento objekt identifikovali jako planetární mlhovinu, i když se o žádnou planetu nejedná, přestože se v malém dalekohledu svým okrouhlým tvarem podobá planetě. Messier 27 (M27) je výborným příkladem plynové emisní mlhoviny, která vzniká, když Slunci podobná hvězda vyhoří ve svém jádru nukleární palivo. Mlhovina vzniká odhazováním vnějších vrstev hvězdy do vesmíru, přičemž umírající hvězda svým intenzivním, ale neviditelným ultrafialovým světlem excituje atomy a září viditelným světlem. Toto krásné symetrické mezihvězdné mračno plynu zvané mlhovina Činka měří přes 2,5 světelného roku a je asi 1200 světelných let daleko v souhvězdí Lištičky (Vulpecula). Tento impozantní barevný kompozitní obraz zvýrazňuje podrobnosti v dobře prostudované centrální oblasti a i slabší, zřídka zobrazované útvary ve vnějším halo mlhoviny. Obraz obsahuje úzkopásmové snímky pořízené pomocí filtrů citlivých na emisi atomů kyslíku v modrozelených odstínech a atomů vodíku v červené.

Štítky: Planetární mlhovina, M27, Mlhovina Činka, Charles messier