Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. únor 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. únor 2012

Červená polární záře nad Austrálií

Alex Cherney (Terrastro, TWAN)

Proč by mělo nebe zářit červeně? Polárními zářemi. Sluneční bouře minulý týden pocházely především z aktivní oblasti slunečních skvrn 1402 a Zemi zasypaly částicemi, které vysoko v zemské atmosféře excitovaly atomy kyslíku. Jak se excitované elektrony prvků vrátily do svého základního stavu, tak vyzářily červené světlo. Pokud by atomy kyslíku byly vybuzeny níže v atmosféře Země, tak by záře byla především zelená. Na snímku nahoře z minulého týdne je vysoká červená polární záře vidět poblíž Flinders ve Viktorii v Austrálii. Na obloze té noci ovšem zářily i mnohem známější, ale vzdálenější objekty, včetně centrálního disku naší Mléčné dráhy vlevo a sousedních galaxií Velkého a Malého Magellanova mračna vpravo. Zrychlené video, které zvýrazňuje polární záře viditelné tu noc, dává tu malebnou podívanou do kontextu. Proč ovšem obloha nezářila také zeleně zůstává záhadou.

Štítky: Polární záře, Australia, Red aurora