Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  31. leden 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 31. leden 2012

Mlhovina Helix dalekohledem VISTA

Uznání: ESO/VISTA/J. Emerson; Acknowledgment: Cambridge Astronomical Survey Unit

Bude naše Slunce jednou také tak vypadat? Mlhovina Helix je jedním z nejjasnějších a nejbližších příkladů planetární mlhoviny, mračna plynu vytvořeného ke konci života Slunci podobné hvězdy. Vnější plyny hvězdy vyvržené do vesmíru z našeho pohledu vypadají jako když se díváme do šroubovice. Ze centrálního zbytku hvězdného jádra se stane bílý trpaslík, který září tak intenzivně, že vyvolává fluorescenci předtím vyvrženého plynu. Mlhovina Helix má označení NGC 7293, leží asi 700 světelných let v souhvězdí Vodnáře (Aquarius) a měří asi 2,5 světelného roku. Snímek nahoře byl pořízen ve třech barvách infračerveného světla 4,1 m dalekohledem VISTA (Visible and Infrared Survey Telescope for Astronomy) Evropské jižní observatoře na observatoři Paranal v Chile. Podrobnosti u vnitřního okraje mlhoviny Helix ukazují složité uzlíky plynu neznámého původu.

Štítky: Planetární mlhovina, Infračervený, Mlhovina Helix