Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. duben 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. duben 2012

Io: Měsíc před Jupiterem

Uznání: Cassini Imaging Team, SSI, JPL, ESA, NASA

Jak velký je Jupiterův měsíc Io? Nejvíc soptící těleso ve Sluneční soustavě Io má průměr 3600 kilometrů, což je asi velikost jediné přirozené družice Země. Tento inspirativí pohled na aktivní Io s největší plynovou planetou v pozadí, který na konci milenia zachytila kosmická sonda Cassini při svém průletu kolem Jupiteru, zároveň umožňuje porovnat relativní velikost největší planety. Ačkoliv se Io na snímku nahoře jeví před vířícími jupiterovými mraky, tak ve skutečnosti obíhá kolem Jupiteru jednou za 42 hodin ve vzdálenosti 420 000 kilometrů od jeho středu. To staví Io téměř 350 000 kilometrů nad vrcholky jupiterových mraků, což se přibližně rovná vzdálenosti mezi Zemí a Měsícem. Samotná sonda Cassini byla při pořizování obrazových dat od Jupiteru vzdálena asi 10 miliónů kilometrů.

Štítky: Io, Jupiter, Cassini

26. vesmírný týden 2024

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 24. 6. do 30. 6. 2024. Měsíc bude v poslední čtvrti. Planety Saturn, Mars a Jupiter můžeme pozorovat pouze nízko na ranní obloze. Aktivita Slunce se opět zvýšila s třetím příchodem aktivní oblasti známé ze začátku května silnými erupcemi. Pozorovatelé úkazů na obloze mohou spatřit noční svítící oblaka. Mise kosmické lodi Starliner u ISS byla opět prodloužena. Čínská mise Chang’e 6 chystá velké finále s přistáním vzorků z Měsíce. Začíná projekt Česká cesta do vesmíru. Před 50 lety byla na oběžnou dráhu vynesena vojenská stanice typu Almaz, pojmenovaná z důvodu utajení jako Saljut 3.

Noční svítící oblaka