Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. červen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. červen 2012

Tmavá mračna v Orlovi

Uznání a copyright: Adam Block, Mt. Lemmon SkyCenter, University of Arizona

Oblouková průrva v Orlovi je součástí tmavé pásu, který rozděluje nahuštěnou rovinu Mléčné dráhy na letní obloze na severní polokouli poblíž jasné hvězdy Altair v letním trojúhelníku. V siluetě proti slabému světlu hvězd Mléčné dráhy jsou molekulární prachová mračna, která nejspíše obsahují surový materiál pro tvorbu stovek tisíců hvězd a astronomové je netrpělivě prohledávají po známkách zrození hvězd. Tento podrobný pohled dalekohledem do fragmentovaného komplexu mračen v Orlovi označovaných jako LDN 673 je jen o něco širší než měsíční úplněk. Na této scéně jsou viditelné známky energetických toků spojených s mladými hvězdami včetně malé červené mlhoviny RNO 109 vlevo nahoře a Herbig-Harova objektu HH32 vpravo nahoře od středu. Vzdálenost tmavých mračen v Orlovi se odhaduje na nějakých 600 světelných let. Toto zorné pole by v takové vzdálenosti zabíralo asi 7 světelných let.

Štítky: Tmavá mlhovina, Aquila rift, Ldn673, Hh32, Rno109