Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. červen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. červen 2012

V záři Alfa Centauri

Uznání a copyright: Marco Lorenzi (Glittering Lights)

Levou část tohotou koutu jižního nebe přezařuje jedna z nejjasnějších hvězd pozemské noční oblohy Alfa Centauri. Alfa Centauri je zhruba ve vzdálenosti 4,3 světelných let a skládá se ze dvou hvězdných složek, které se co do velikosti podobají našemu Slunci a vzájemně se obíhají. Třetím členem této hvězdné soustavy je mnohem menší a chladnější Proxima Centauri, ovšem zde je mimo zorné pole snímku. Přesto jsou na tomto teleskopickém pohledu další často přehlížené objekty Mléčné dráhy, které se tísní v galatické rovině a leží za září Alfa Centauri, včetně planetární mlhoviny katalogizované jako Hen 2-111 v odhadované vzdálenosti 7800 světelných let. Vpravo od středu snímku je vidět plynná obálka kolem umírající hvězdy, jasnější jádro mlhoviny i slabší halo červeně ionizovaného plynu, které měří něco přes dva světelné roky. Dále vpravo stojí za povšimnutí dvě otevřené hvězdokupy, kompaktní Pismis 19, která je skoro 8000 světelných let daleko a jejíž světlo zčervenalo přítomným prachem a řidší a bližší NGC 5617. Vpravo nahoře od jádra nejbližší hvězdné soustavy je v záři Alfa Centauri slabá, sotva viditelná obálka zbytku supernovy.

Štítky: Planetární mlhovina, Zbytek supernovy, Alpha centauri, Open star cluster