Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. srpen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. srpen 2012

Mlhovina Bublina

Uznání a copyright: Yves Van den Broek

Tento mezihvězdný útvar rozfouknutý větrem z hmotné hvězdy má překvapivě důvěrný tvar. Útvar je katalogizován jako NGC 7635, nebo se mu prostě říká mlhovina Bublina. I když vypadá velice jemně, tak tato bublina o průměru 10 světelných let nabízí důkaz probíhajících bouřlivých procesů. Nahoře a napravo od středu Bubliny je horká hvězda typu O, která je několik set tisíckrát svítivější a asi 45 krát hmotnější, než Slunce. Prudký hvězdný vítr a intenzivní záření z této hvězdy vymetlo strukturu zářícího plynu proti hustšímu materiálu v okolí molekulárního mračna. Spletitá mlhovina Bublina se nachází asi 11 000 světelných let daleko v chlubivém souhvězdí Kasiopeji. Pohled do kosmické bubliny se skládá z úzkopásmových a širokopásmových obrazových dat, která do podrobností zachycují emisní oblasti a také zobrazují přirozeně vyhlížející pole hvězd.

Štítky: Hvězdný vítr, Bubble nebula, NGC 7635, O-star