Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  05. srpen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 05. srpen 2012

IC 1396: Emisní mlhovina v Kefeu

Uznání: Digitized Sky Survey, ESA/ESO/NASA FITS Liberator
Color Composite: Davide De Martin (Skyfactory)

IC 1396 je úžasná emisní mlhovina, která směšuje zářící kosmický plyn a tmavá prachová mračna ve vysokém a odlehlém souhvězdí Kefea. Tato hvězdotvorná oblast se prostírá na stovkách světelných let, takže na obloze zabírá přes 3 stupně, přestože je skoro 3000 světelných let daleko od Země a energii jí dodává ta jasná modravá centrální hvězda. K různým spletitým tmavým útvarům uvnitř IC 1396 patří hned zakroucená mlhovina Sloní chobot hned pod středem. Tento nádherný pohled se skládá z digitalizovaných černobílých fotografických desek pořízených přes červené a modré astronomické filtry. Desky byly pořízeny mezi lety 1989 až 1993 dalekohledem Samuela Oschina, což je širokoúhlý přístroj Palomarské observatoře.

Štítky: Emisní mlhovina, Elephant's Trunk Nebula, IC 1396