Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. srpen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. srpen 2012

Setkání Měsíce s Jitřenkou

Uznání a copyright: Kwon, O Chul (TWAN)

Toulavá Venuše nyní vychází za tmy před úsvitem a září jako brilantní Jitřenka. Její těsná konjunkce s Měsícem 13. srpna se těšila pozornosti po celé Zemi. Ovšem pozorovatelům ve východní Azii se dostalo i lunárního zákrytu, jelikož ubývající srpek Měsíce prošel na stále ještě tmavé obloze přímo před touto jasnou planetou. Tento složený obrázek se skládá ze snímků pořizovaných v 10 minutových intervalech, které sledují tuto nebeskou podívanou (vimeo video) nad mračny a světly města Taebaek v Koreji. Zákryt začíná u obzoru a jak pár stoupá, tak pokračuje. Venuše nejprve zmizí za osvětleným srpkem Měsíce a před úsvitem se vynoří zpoza tmavého okraje Měsíce.

Štítky: Měsíc, Venuše, Zákryt, Korea

40. vesmírný týden 2021

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 4. 10. do 10. 10. 2021. Měsíc bude v novu a vynoří se na večerní obloze. Nastane jeho konjunkce s Venuší. Aktivita Slunce je nízká, ale poslední měsíce ukázaly, že roste poněkud rychleji, než se očekávalo. K ISS má odstartovat kosmická loď Sojuz MS-19 s jedním profesionálním kosmonautem a dále dvojicí režisér-herečka. Mezitím u stanice proběhlo zkušební předokování Sojuzu MS-18 a odletěl nákladní Dragon. Zemřel český astronom a astrofyzik Boris Valníček. Před 175 lety byl objeven Neptunův měsíc Triton. Stalo se tak asi dva týdny po objevu planety.

Skvrny na Slunci s Filtrem