Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. září 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. září 2012

Kosmické paprsky u Voyageru 1

Uznání: Voyager Project, NASA

Dvojice kosmických sond vypuštěných na takzvanou velkou cestu k vnějším planetám v roce 1977 také příhodně směřuje ve směru slunečního pohybu vůči okolním hvězdám. O 35 let později se zdá, že se Voyager 1 blíží k hranici sluneční heliosféry a mezihvězdného prostoru. Heliosféra je pochopitelně říší Slunce definovaná vlivem slunečního větru a magnetickým polem Slunce. Ale jak určit, zda už kosmická sonda překračuje hranice do mezihvězdného prostoru? Jednou známkou by mohl být náhlý vzrůst energetických kosmických paprsků. Tyto vysokoenergetické částice urychlené vzdálenými supernovami proudí kosmickým prostorem v naší Galaxii, ale normálně je odkloní nebo zpomalí naše heliosféra. Tento diagram, který pokrývá období 12 měsíců (září 2011 až 2012), ukazuje dramatický vzrůst detekce kosmických paprsků kosmickou sondou Voyager 1 v minulých měsících. Voyager 1 je nyní 18 miliard kilometrů (17 světelných hodin, neboli 122 astronomických jednotek) od Slunce a brzy může být první kosmickou sondou ze Země, která vstoupí do říše hvězd.

Štítky: Kosmická loď, Voyager, Cosmic ray, Heliosphere, Interstellar space