Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. září 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. září 2012

Okolí mlhoviny Koňská hlava

Uznání a copyright: Star Shadows Remote Observatory

Slavná mlhovina Koňská hlava v Orionu není samotná. Tato hloubková expozice ukazuje, že to tmavé, dobře známé vykouskutí, které je vidět hned pod středem, je součástí rozsáhlého komplexu absorbčního prachu a zářícího plynu. Amatérští astronomové dálkové observatoře Star Shadow Remote Observatory v Novém Mexiku v USA zamířili na tuto oblast malý dalekohled po sedm hodin a přitom odfiltrovali všechno světlo, vyjma velmi specifické červené barvy červeného světla emitovaného vodíkem, aby zachytili i podrobnosti pastviny Koňské hlavy. Potom tento snímek přidali ke snímku ve všech barvách pořízeným za více než 3 hodiny. Výsledný skvostný obraz ukazuje podrobnosti v spletité tapisérii chuchvalců plynu a prachových filamentů, které vznikly a byly opracovávány během dlouhé doby hvězdnými větry a dávnými supernovami. Mlhovina Koňská hlava se nachází 1500 světelných let daleko v souhvězdí Orion. Na snímku nahoře jsou vidět i dvě hvězdy z Orionova pásu.

Štítky: Emisní mlhovina, Orion, Horsehead nebula