Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. září 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. září 2012

IC 4628: Mlhovina Kreveta

Uznání a copyright: Marco Lorenzi (Glittering Lights)

Jižně od hvězdy Antares v ocasu na mlhoviny bohatého souhvězdí Štíra (Scorpius) se nachází emisní mlhovina IC 4628. Blízké žhavé, hmotné hvězdy, staré jen milióny let mlhovinu ozařují neviditelným ultrafialovým světlem, které zbavuje atomy o elektrony. Elektrony se nakonec zase s atomy rekombinují a tak vzniká viditelná zář mlhoviny, které dominuje červená emise vodíku. Zobrazená oblast měří asi 250 světelných let, leží ve vzdálenosti zhruba 6000 světelných let a na obloze zabírá zdánlivou velikost čtyř úplňků. Mlhovina je také katalogizovaná jako Gum 56 podle australského astronoma Colina Stanley Guma, ovšem astronomové, kteří mají rádi mořské plody, by mohli toto kosmické mračno znát jako mlhovina Kreveta.

Štítky: Emisní mlhovina, Star-forming region, Ic4628, Gum56, Prawn nebula