Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. září 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. září 2012

Mlhovina Kukla širokoúhle

Uznání a copyright: Fabian Neyer

V tomto hustém hvězdném poli, které ve vysoko letícím souhvězdí Labutě (Cygnus) pokrývá o něco více než 2 stupně, je mlhovina Kukla s jakoby přikresleným okem. Kosmická Kukla je kompaktní hvězdotvornou oblastí, která zakončuje dlouhou řadu zakrývajících mezihvězdných prachových mračen. Téměř 15 světelných let velká mlhovina katalogizovaná jako IC 5146 leží asi 4000 světelných let daleko. I tady, podobně jako u jiných hvězdotvorných oblastí, zde vyniká červeně zářící vodík excitovaný mladými horkými hvězdami a modré světlo odrážené prachem od horkých hvězd na okraji jinak neviditelného molekulárního mračna. Ta jasná hvězda u středu mlhoviny je zřejmě stará pouze několik set tisíc let, pohání záři mlhoviny a uvnitř molekulárního mračna čistí prostor dutiny od plynu a prachu. Dlouhé prachové filamenty, které se na tomto snímku ve viditelném světle jeví tmavé a ukrývají vznikající hvězdy, jsou v infračerveném světle vidět.

Štítky: Star-formation, Molekulární mračno, Cocoon Nebula, Ic5146