Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. září 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. září 2012

Mlhovina Kukla širokoúhle

Uznání a copyright: Fabian Neyer

V tomto hustém hvězdném poli, které ve vysoko letícím souhvězdí Labutě (Cygnus) pokrývá o něco více než 2 stupně, je mlhovina Kukla s jakoby přikresleným okem. Kosmická Kukla je kompaktní hvězdotvornou oblastí, která zakončuje dlouhou řadu zakrývajících mezihvězdných prachových mračen. Téměř 15 světelných let velká mlhovina katalogizovaná jako IC 5146 leží asi 4000 světelných let daleko. I tady, podobně jako u jiných hvězdotvorných oblastí, zde vyniká červeně zářící vodík excitovaný mladými horkými hvězdami a modré světlo odrážené prachem od horkých hvězd na okraji jinak neviditelného molekulárního mračna. Ta jasná hvězda u středu mlhoviny je zřejmě stará pouze několik set tisíc let, pohání záři mlhoviny a uvnitř molekulárního mračna čistí prostor dutiny od plynu a prachu. Dlouhé prachové filamenty, které se na tomto snímku ve viditelném světle jeví tmavé a ukrývají vznikající hvězdy, jsou v infračerveném světle vidět.

Štítky: Star-formation, Molekulární mračno, Cocoon Nebula, Ic5146

21. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 20. 5. do 26. 5. 2019. Měsíc po úplňku úbývá k poslední čtvrti. Mars je vidět večer, míjí hvězdokupu M35. V druhé polovině noci je nejlépe pozorovatelný Jupiter a nad ránem Saturn. Slunce ukazovalo skvrny i pěkné protuberance. Mise Starlink 1 společnosti SpaceX zatím čeká na start. Čína má za sebou další úspěšný start. Sonda LRO vyfotografovala na Měsíci místo dopadu sondy Beresheet. Očekáváme také indický a čínský start. Před 185 lety se narodil John Tebbutt, objevitel Velké komety 1861.

Nov Mesiaca  a konjunkcia s Marsom plus El- Nath Beta Taur

Pekný západ Mesiaca sa dial tak rýchlo že som nestihal. Kazil sa mi teleobjektív a tak som robil iba s menším ohniskom. Som rád , že to i tak pekne vyšlo. Až neskôr cez Stellarium som zistil že je tam Mars a El-Nath, Beta Taur, ktoré sa rozsvietili ako prvé. Potom už prišli mraky a bolo po veľkolepom - pre mňa -divadle.