Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  31. říjen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 31. říjen 2012

VdB 152: Duch v Kefeu

Uznání a copyright: Stephen Leshin

Tato tajemná reflekční mlhovina VdB 152 se popisuje jako "prašná záclona" nebo "duchovitý přízrak", v každém případě je opravdu velice slabá. Tento kosmický přízrak je za dnešní noci Halloween od vaší čtvrti daleko, je v dálce asi 1400 světelných let. Mlhovina je též katalogizována jako Ced 201 a nachází se v severní Mléčné dráze v královském souhvězdí Kefeus (Cepheus). Kapsy mezihvězdného prachu u okraje velkého molekulárního mračna stíní světlo hvězd pozadí nebo rozptylují světlo jasné vnořené hvězdy, což dává částem mlhoviny charakteristickou modrou barvu. Ultrafialové světlo z této hvězdy také zřejmě vyvolává slabou načervenalou luminiscenci prachu mlhoviny. I když hvězdy v molekulárních mračnech vznikají, tak u této se zdá, že tam náhodou zabloudila, jelikož se její prostorová rychlost velice liší od rychlosti mračna. Hloubkový teleskopický snímek zabírá asi 7 světelných let.

Štítky: Prach, Molekulární mračno, Reflekční mlhovina, Luminescence, Vdb152, Ced201

21. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 20. 5. do 26. 5. 2019. Měsíc po úplňku úbývá k poslední čtvrti. Mars je vidět večer, míjí hvězdokupu M35. V druhé polovině noci je nejlépe pozorovatelný Jupiter a nad ránem Saturn. Slunce ukazovalo skvrny i pěkné protuberance. Mise Starlink 1 společnosti SpaceX zatím čeká na start. Čína má za sebou další úspěšný start. Sonda LRO vyfotografovala na Měsíci místo dopadu sondy Beresheet. Očekáváme také indický a čínský start. Před 185 lety se narodil John Tebbutt, objevitel Velké komety 1861.

Nov Mesiaca  a konjunkcia s Marsom plus El- Nath Beta Taur

Pekný západ Mesiaca sa dial tak rýchlo že som nestihal. Kazil sa mi teleobjektív a tak som robil iba s menším ohniskom. Som rád , že to i tak pekne vyšlo. Až neskôr cez Stellarium som zistil že je tam Mars a El-Nath, Beta Taur, ktoré sa rozsvietili ako prvé. Potom už prišli mraky a bolo po veľkolepom - pre mňa -divadle.