Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  31. říjen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 31. říjen 2012

VdB 152: Duch v Kefeu

Uznání a copyright: Stephen Leshin

Tato tajemná reflekční mlhovina VdB 152 se popisuje jako "prašná záclona" nebo "duchovitý přízrak", v každém případě je opravdu velice slabá. Tento kosmický přízrak je za dnešní noci Halloween od vaší čtvrti daleko, je v dálce asi 1400 světelných let. Mlhovina je též katalogizována jako Ced 201 a nachází se v severní Mléčné dráze v královském souhvězdí Kefeus (Cepheus). Kapsy mezihvězdného prachu u okraje velkého molekulárního mračna stíní světlo hvězd pozadí nebo rozptylují světlo jasné vnořené hvězdy, což dává částem mlhoviny charakteristickou modrou barvu. Ultrafialové světlo z této hvězdy také zřejmě vyvolává slabou načervenalou luminiscenci prachu mlhoviny. I když hvězdy v molekulárních mračnech vznikají, tak u této se zdá, že tam náhodou zabloudila, jelikož se její prostorová rychlost velice liší od rychlosti mračna. Hloubkový teleskopický snímek zabírá asi 7 světelných let.

Štítky: Prach, Molekulární mračno, Reflekční mlhovina, Luminescence, Vdb152, Ced201