Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. listopad 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. listopad 2012

Rigel a mlhovina Hlava čarodějnice

Uznání a copyright: Rogelio Bernal Andreo (Deep Sky Colors)

Jen dřina, dřina a trápení; ať jen oheň plane a kotel bublá: možná, že by měl jít Macbeth na radu k mlhovině Hlava čarodějnice. Tato sugestivně tvarovaná reflekční mlhovina souvisí s jasnou hvězdou Rigel v souhvězdí Orion. Mlhovina Hlava čarodějnice, formálněji známá jako IC 2118, měří asi 50 světelných let a tvoří ji především mezihvězdná prachová zrna, která odrážejí světlo hvězdy Rigel. Modrá barva mlhoviny Hlava čarodějnice a prašného okolí Rigelu na tomto kosmickém portrétu není způsobena pouze intenzivním modrým světlem Rigelu, ale také tím, že prachová zrnka rozptylují modré světlo mnohem efektivněji, než světlo červené. Stejný fyzikální proces způsobuje, že se pozemská denní obloha jeví modrá, i když v atmosféře Země světlo rozptylují molekuly dusíku a kyslíku. Rigel, mlhovina Hlava čarodějnice a plyn s prachem kolem nich jsou asi 800 světelných let daleko.

Štítky: Orion, Reflekční mlhovina, Rigel, Witch Head Nebula

Kometa 68P/Klemola

Snímek komety 68P/Klemola. Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Nacházela se v souhvězdí Hadonoše.