Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. listopad 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. listopad 2012

Černá díra v Mléčné dráze

Uznání: NASA, JPL-Caltech, NuSTAR project

Ve středu naší Mléčné dráhy, ve vzdálenosti asi 27 000 světelných let, se nachází černá díra o hmotnosti 4 miliónů Sluncí. Tato černá díra Mléčné dráhy se pěkně jmenuje Sagittarius A* (čti A-hvězda) a naštěstí se chová velice způsobně ve srovnání s centrálními černými děrami ve vzdálených aktivních galaxiích a materiál kolem sebe konzumuje poklidným způsobem. Čas o času ovšem zaplápolá. Nedávné vzplanutí trvalo několik hodin a na sérii výborných rentgenových snímků je zachytila družice NuSTAR (Nuclear Spectroscopic Telescope Array). Družice NuSTAR byla vypuštěna 13. června a je prvním dalekohledem, který poskytuje zaostřené pohledy na oblast kolem Sgr A* v rentgenových energiích vyšších, než je možné z observatoří Chandra a XMM. Nedávnou sekvenci vzplanutí pokrývající dva dny pozorování dalekohledem NuSTAR ilustrují panely vpravo. Rentgenové záření vzniká v materiálu zahřívaném na teploty přes 100 miliónů stupňů Celsia, urychlovaném na rychlosti blízké rychlosti světla při padání do centrální černé díry Mléčné dráhy. Hlavní vložený rentgenový snímek zabírá asi 100 světelných let. Jasná oblast na tomto snímku představuje ten nejžhavější materiál nejblíže k černé díře, zatímco růžové mračno nejspíše patří nedalekému zbytku supernovy.

Štítky: Mléčná dráha, Rentgenový, Černá díra, SgrA*, Supermassive, Nustar

Trpasličí planeta (136472) Makemake

Animace pohybu trpasličí planety (136472) Makemake. Vyznačeny jsou polohy z 18.5.2020 a 1.6.2020. Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. 18.05.2020 od 21:39 UT 60x40s. 01.06.2020 od 21:31 UT 60x40s.