Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. říjen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. říjen 2012

Planetární mlhovina PK 164 31

Uznání a copyright: Descubre Foundation, CAHA, OAUV, DSA, Vicent Peris (OAUV), Jack Harvey (SSRO), PixInsight

Je to čím se stane naše Slunce? Dost možná. Ta bublina expandujícího plynu na snímku nahoře je planetární mlhovina PK 164 +31.1, zbytek atmosféry Slunci podobné hvězdy, která byla odvržena, když byly vyčerpány poslední zbytky vodíku pro nukleární fúzi v jádru. Poblíž středu mlhoviny je vidět to, co zůstalo z jádra samotného, totiž modrý žhavý bílý trpaslík. Tato zvlášť fotogenická planetární mlhovina vykazuje spletité obálky plynu, který byl zřejmě vyvržen v různých obdobích ke konci života hvězdy a jejichž struktura není zcela prostudována. Na hloubkovém snímku PK 164 +31.1 z observatoře Calar Alto ve Španělsku je vidět mnoho jiných hvězd z naší vlastní Mléčné dráhy, stejně jako některé galaxie ve velkých dálkách. Mlhovina PK 164 +31, též známá jako Jones-Emberson 1, se nachází asi 1600 světelných let daleko v souhvězdí Rysa (Lynx). Vzhledem k malé jasnosti mlhoviny (magnituda 17) a nízkému povrchovému jasu, je tento objekt vidět jen ve správně velkých dalekohledech. I když expandující mlhovina v několika příštích tisíci letech zeslábne, tak centrální bílý trpaslík bude zřejmě žít miliardy let, až nás vesmír bude možná docela jiný.

Štítky: Planetární mlhovina, Hvězdný vývoj, PK 164 +31.1