Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. říjen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. říjen 2012

Planetární mlhovina Červený pavouk

Uznání a copyright: Carlos Milovic, Hubble Legacy Archive, NASA

Jakou zamotanou pavučinu dokáže uplést planetární mlhovina. Planetární mlhovina Červený pavouk vykazuje komplexní strukturu, která je výsledkem odvržení vnějších plynových vrstev normální hvězdy, která se stává bílým trpaslíkem. Tato planetární mlhovina s dvěma symetrickými laloky oficiálně pojmenovaná NGC 6537 hostí jednoho z nejžhavějších bílých trpaslíků, které byly kdy pozorovány, zřejmě složku binární soustavy. U vnitřních větrů, které pocházejí z centrálních hvězd viditelných ve středu, byly naměřeny poryvy až 1000 kilometrů za sekundu. Tyto větry rozpínají mlhovinu, foukají podél stěn a způsobují kolize vln horkého plynu a prachu. Atomy zachycené ve srážkách rázových vln vyzařují světlo, které je vidět v reprezentativních barvách na snímku z Hubblova kosmického dalekohledu nahoře. Mlhovina Červený pavouk se nachází v souhvězdí Střelce (Sagittarius). Její vzdálenost není dost dobře určena, odhaduje se na nějaké 4000 světelných let.

Štítky: Planetární mlhovina, NGC 6537, Red Spider

Venuše v plejádách

Venuše těsně vedle Plejád.