Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. říjen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. říjen 2012

Fobos: Odsouzený měsíc Marsu

Uznání: HiRISE, MRO, LPL (U. Arizona), NASA

Tento měsíc je odsouzen k záhubě. Rudá planeta Mars pojmenovaná podle římského boha války má dva měsíčky Fobos a Deimos, jejichž jména pocházejí z řečtiny pro strach a hrůzu. Tyto marsovské měsíce jsou zřejmě zachycenými asteroidy z hlavního pásu asteroidů mezi Marsem a Jupiterem nebo možná i ze vzdálenějších oblastí Sluneční soustavy. Na tomto úžasném barevném snímku z družice MRO (Mars Reconnaissance Orbiter) s rozlišením asi 7 metrů na pixel je vidět, že větší měsíc Fobos vypadá jako asteroid a je poset krátery. Fobos ovšem obíhá tak blízko Marsu, asi 5800 kilometrů od povrchu ve srovnání s asi 400 000 kilometry u našeho Měsíce , že ho gravitační slapové síly stahují dolů. Asi za 100 miliónů let se Fobos nejspíš rozpadne napětím způsobovaným neúnavnými slapovými silami a trosky vytvoří kolem Marsu rozpadový prstenec.

Štítky: Mars, Měsíc, Phobos