Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  27. říjen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 27. říjen 2012

Halo pro NGC 6164

Uznání a copyright: Don Goldman

Krásnou emisní mlhovinu NGC 6164 vytvořila vzácná, žhavá a zářivá hvězda typu O, asi 40 krát hmotnější než Slunce. Ve středu tohoto kosmického mračna je vidět hvězda stará zhruba 3 až 4 milióny let. Za další 3 až 4 milióny let tato hmotná hvězda skončí svůj život výbuchem supernovy. Mlhovina měří kolem 4 světelných let a vykazuje bipolární symetrii. To ji co do vzhledu činí podobnou se známějšími planetárními mlhovinami, plynnými obálkami kolem umírajících Slunci podobných hvězd. Podobně jako mnoho planetárních mlhovin, tak i NGC 6164 má rozsáhlé slabé halo, které je vidět na hloubkovém teleskopickém snímku této oblasti. Materiál z halo se rozpíná do okolního mezihvězdného media a nejspíše pochází z dřívější aktivní fáze této hvězdy typu O. Obrázek nádherného kousku oblohy je kompozitem z úzkopásmových obrazových dat především ze zářivého plynu a z širokopásmových dat hvězdného okolí. NGC 6164 je asi 4200 světelných let daleko v souhvězdí Pravítka (Norma).
Upozornění: Web NASA bude mimo provoz od soboty 27. října 20 hodin večer do neděle 19 hodin večer SELČ.

Štítky: Emisní mlhovina, Halo, O-star, Ngc6164, Bipolar nebula