Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  31. srpen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 31. srpen 2012

Halo Kočičího oka

Uznání a copyright: Don Goldman

Mlhovina Kočičí oko (NGC 6543) je jednou z nejlépe známých planetárních mlhovin na obloze. V centrální oblasti na tomto úžasném snímku jsou skoro strašidelné symetrie a po zpracování je vidět ohromné, ale velice slabé halo plynného materiálu o rozměru asi 6 světelných let kolem jasnější a dobře známé planetární mlhoviny. Tento kompozitní obraz z úzkopásmových a širokopásmových dat ukazuje pozoruhodně silnou emisi dvakrát ionizovaných atomů kyslíku v modrozelených odstínech a ionizovaného vodíku a dusíku v červených odstínech. Planetární mlhoviny se už dlouho považují za závěrečné fáze života Slunci podobných hvězd. Nedávno se ukázalo, že spousta planetárních mlhovin má kolem sebe halo jako je toto, které vzniklo při odhazování materiálu v průběhu vývoje hvězdy. Astronomové předpokládají, že fáze planetární mlhoviny trvá asi 10 000 let, zatímco věk vnějších filamentárních částí tohoto halo se odhaduje na 50 000 až 90 000 let.
Oprava: Na chybné jednotky věku planetárních mlhovin upozornil Petr Chvátal.

Štítky: Planetární mlhovina, Halo, Cat's eye nebula, Ngc6543