Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  18. únor 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 18. únor 2011

Projekt planetární mlhoviny

Uznání a copyright: J-P Metsävainio (Astro Anarchy)

Planetární mlhoviny jsou odvrhovány umírajícími, Slunci podobnými hvězdami a jsou krátkými, ale slavnými fázemi hvězdného vývoje. Tyto plynné obálky jsou ionizovány velmi žhavými centrálními zdroji, což bývají smršťující se jádra hvězd, která vypotřebovala svoje palivo pro nukleární fúzi. Jejich jednoduché, do kosmické noci zářící symetrie jsou fascinující a inspirovaly tento projekt plakátu planetárních mlhovin. Na něm je v mřížce 3x3 devět planetárních mlhovin. Příznivci planetárních mlhovin by měli poznat jasné Messierovy objekty M27 - Činka, M76 - Malá činka a M57 - Prstencová mlhovina, stejně jako NGC 6543 - Kočičí oko. K méně známým mlhovinám patří Medůza a Brouk. Všechny tyto snímky byly pořízeny v úzkém pásmu a jsou zobrazeny ve stejném úhlovém měřítku 20 obloukových minut (1/3 stupně). Šedý kruh v tomto měřítku představuje zdánlivou velikost úplňku. Tyto planetární mlhoviny jsou ukázkou, jak zanikne naše vlastní Slunce, jakmile jeho jádro za dalších 5 miliard let vyčerpá jaderné palivo.

Štítky: Planetární mlhovina, Hvězdný vývoj, Apparent size