Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. duben 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. duben 2011

Mlhovina Kočičí oko z Hubbla

Uznání: NASA, ESA, HEIC, and The Hubble Heritage Team (STScI/AURA)

Do mezihvězdného prostoru zírá tato půvabná mlhovina Kočičí oko vzdálená tři tisíce světelných let od Země. Mlhovina Kočičí oko (NGC 6543) je klasickou planetární mlhovinou a představuje závěrečnou, krátkou, byť nádhernou fázi života Slunci podobné hvězdy. Centrální umírající hvězda této mlhoviny zřejmě vytvořila jednoduchý vnější vzor prachových soustředných obálek odhazováním vnějších vrstev v sérii pravidelných záchvěvů. Ovšem vznik krásných, složitých vnitřních struktur není dobře prostudován. Toto opravdu kosmické oko měří přes půl světelného roku a na tomto ostrém snímku z Hubblova kosmického dalekohledu je vidět velice jasně. Astronomové při pohledu do Kočičího oka možná vidí osud našeho Slunce, které je odsouzeno vstoupit do své vlastní evoluční fáze planetární mlhoviny za asi 5 miliard let.

Štítky: Hubblův kosmický dalekohled, Planetární mlhovina, Cat's eye nebula, Ngc6543