Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  26. říjen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 26. říjen 2012

Reflekční mlhovina vdB1

Uznání a copyright: Adam Block, Mt. Lemmon SkyCenter, University of Arizona

Každá kniha má první stránku a každý katalog má první položku. A tak toto nádherně modré kosmické mračno začíná van den Berghův katalog (vdB) hvězd obklopených reflekčními mlhovinami. Mezihvězdná prachová mračna odrážejí světlo okolních hvězd, mlhoviny se obvykle jeví modré, protože rozptyl na prachových zrnech je efektivnější u kratších (modřejších) vlnových délek. Stejný druh rozptylu dává planetě Zemi modrou denní oblohu. Van den Berghův seznam z roku 1966 obsahuje celkem 158 položek snadno viditelných mlhovin ze severní polokoule včetně jasné hvězdokupy Plejády a dalších populárních cílů pro astrofotografy. Mlhovina VdB1 měří méně než 5 světelných let, nachází se 1600 světelných let daleko v souhvězdí Kasijopeja. Na obrázku jsou také vpravo vidět dvě spletité mlhoviny se smyčkami a výtokovými útvary, které se váží s energetickými procesy při vznikání hvězd. Uvnitř jsou také velmi mladé proměnné hvězdy V633 Cas (nahoře) a V376 Cas.

Štítky: Reflekční mlhovina, Cassiopeia, Vdb1, V633 cas, V376 cas